"Waar Human Resource Development jaren gelden maar een schaars gebruikte term binnen organisatieland was, zijn de learning- & development professionals, corporate academies, loopbaan- en talentcoaches en werkgelukdeskundigen niet meer weg te denken in organisaties van vandaag. Niet dat er zoveel veranderd is in de manier waarop we leren en ontwikkelen in organisatieperspectief benaderen hoor: what’s in a name? De afgelopen decennia lijken we en masse op zoek naar de heilige graal waar het gaat om bijblijven in een alsmaar veranderende omgeving en omgaan met een alsmaar complexer wordend krachtenveld. We moeten aan de avondstudie, omscholen, bijscholen, leven lang leren of nee: ontwikkelen! Hoewel dat ‘leven lang’ voor sommigen toch wel erg definitief klinkt, dienen we in ieder geval te investeren in human capital en dan in het bijzonder op het flexibele vermogen ervan. Want ook voorbij de hype zit van multinational, tot éénpitter een diepere behoefte meer agile te worden. Tenminste, als we voldoende geschoold personeel kunnen vinden binnen de bedrijfstak waarin we actief zijn. Of maakt die krappe arbeidsmarkt de behoefte aan scholing alleen maar groter? Afijn, leren en ontwikkelen zijn hot. (...)
Leven Lang Ontwikkelen heeft wellicht veel minder te maken met het aantal cursussen, trainingen en opleidingen dat je doorloop en het aantal diploma’s en certificaten die je haalt, en meer met de mate waarin jij als medewerker in staat wordt gesteld en jezelf in staat stelt continue bij te blijven in wat het (werkende) leven van je vraagt. In brede zin. Als dit het geval is, ligt de eerste verantwoordelijkheid weliswaar bij het individu, maar zou de organisatie de ideale learning community kunnen zijn waar binnen een dynamische, innovatieve leercultuur volop ruimte is voor persoonlijke en collectieve ontwikkeling. En waarom ook niet, de werkplek is immers voor velen dé sociale omgeving waarbinnen we zingeving hopen te vinden, bij kunnen dragen aan een groter geheel, sociale verbondenheid voelen en ons competenties optimaal worden ingezet. Althans, in een ideale wereld. Het whitepaper dat ik onlangs schreef is een betoog om inkleuring te geven aan die ideale wereld door leren onderdeel van het primaire proces te maken binnen organisaties: van lesbankleren, naar werkplekleren. Hierin kunnen onderwijsinstellingen een faciliterende rol spelen, maar ook zij dienen zich bewust te worden dat leren en ontwikkelen niet een lineair proces is en het thema meer integraal aan te pakken, samen met het werkveld. Leren en ontwikkelen als onderdeel van het DNA van je organisatie om meer wendbaar te worden in die alsmaar veranderende omgeving waarin thema’s als automatisering, flexibilisering, financiële crises, digitalisering, politieke instabiliteit, robotisering geen ontwikkelingen zijn die ‘wel weer overwaaien’ 4. maar structureel complexe transities teweegbrengen die elkaar veelal direct en indirect beïnvloeden. Welkom in de wereld waarin verandering dagelijkse realiteit is geworden en stabiliteit eerder een onrealistisch verlangen lijkt dan een realistische ambitie." Passage uit 'Zo maken slimme organisaties leren onderdeel van het primaire proces; succesfactoren voor een leercultuur, L.J. van Egmond (2019). DOWNLOAD HIER HET VOLLEDIGE WHITEPAPER
0 Opmerkingen
|
AuteurLars van Egmond Archives
Augustus 2020
Categories |